Betingelser ved standleie

Innledning

Disse betingelsene gjelder mellom deg og den Kirppis-butikken du leier stand hos. 

De gjelder enten du booker stand via www.kirppis.no eller booker direkte med butikken, f.eks. ved oppmøte. 

Kontaktinformasjon og selskapsinformasjon til butikken finner du her (link) og på ordrebekreftelsen du får når du leier stand.


Betaling

Hele leieperioden betales ved bestilling. Ved online booking kan du betale med Visa, Mastercard eller Vipps, og pengene trekkes fra kortet ditt i det øyeblikket du bestiller. Du blir samtidig gitt tilgang til onlineportalen hvor du kan starte å redigere listen over ting du vil selge fra standplassen din. I butikken kan du betale med Vipps, BankAxept, Visa eller Mastercard eller kontant. Din konto hos oss kan også benyttes hvis du har tilstrekkelig saldo.

Priser og provisjon

Oppdaterte priser finner du på nettsiden vår, disse er inkludert mva. Vi trekker provisjon av ditt salg slik det fremkommer av prisliste, før utbetaling av din fortjeneste.

Avbestilling og angrerett

Når du bestiller stand på internett har du 14 dagers angrerett. Angreretten gjelder ikke etter at leieperioden har startet, og standleie refunderes derfor ikke hvis leieperioden har startet. Når du bestiller stand ved oppmøte i butikken er det ingen angrerett. Ønsker du å benytte angreretten må du kontakte butikken via kontaktinformasjonen som finnes på www.kirppis.no. 

Retur og reklamasjon

Det er ikke angrerett på varer som kjøpes i butikk. Varer som er kjøpt og tatt med ut fra butikken kan ikke byttes. Alle varer selges som de er og i den tilstand kjøperen besiktiger dem. Hvis det likevel kommer krav fra en kjøper av en vare, f.eks at varen er en kopivare, varen er defekt, eller varen har skjulte feil/mangler, kan varen bli tatt i retur og salget bli tilbakeført og motregnet standleiers salg.

Salg av nye varer

Det er ikke tillatt å drive butikk via stand hos Kirppis uten forhåndsgodkjenning fra Kirppis. Det vil si at du ikke kan selge egenproduserte varer eller varer kjøpt inn for videresalg. Vi ønsker ikke varer eller varepartier fra Wish, Ebay, Temu, Shein etc. hos Kirppis. Det er ikke tillatt å legge ut reklamemateriell på standen.

Virksomheter som ønsker å selge varer hos Kirppis, må få dette forhåndsgodkjent av Kirppis. Slik booking kan ikke skje online, da vi bl.a. må registrere organisasjonsnummer og det må opplyses om mva. Virksomheten er selv ansvarlig for all offentlig innrapportering til skattemyndighetene.


Eiendomsrett

Du som selger står selv ansvarlig for å ha full eiendomsrett og rett til å selge varene på standen. Kirppis overtar ingen eiendomsrett til varene i forbindelse med formidling av salg. Eiendomsretten tilfaller kjøper når Kirppis på vegne av standleier selger varen i butikken.

Oppstart

Henvend deg til personalet i butikken når din leieperiode starter, så vi kan hjelpe deg i gang.

Dersom du ikke har stilt ut dine varer i løpet av første dag av leieperioden, kan Kirppis uten forvarsel leie ut standen til noen andre.

Varebeskrivelse

Alle varer skal være registrert med gode varebeskrivelser og pris via www.kirppis.no i din nettleser før du kommer til butikken. F.eks.: Nøstebarn Body, str. 68, 149 kr. Dette gjelder også billige varer. Varebeskrivelsen er viktig for personalet for å unngå bedrageri ved bytte av prislapper, og gjør det enkelt for deg å følge med hjemmefra på hva som blir solgt.

Følgende varer skal ikke selges hos Kirppis:

Ulovlig kopierte produkter, tobakk, alkohol, matvarer, våpen, fyrverkeri, hvitevarer, pornografisk materiale eller annet som personalet måtte vurdere upassende eller støtende.

Overtredelse vil medføre fjerning av disse varene uten forvarsel.

Personalet har dessuten rett til å avvise eller fjerne varer som vurderes skadelige for butikkens standard, f.eks. skitne, illeluktende eller uhygieniske varer.

Prislapper (endring av pris og flytting av stand)

Print av prislapper skjer i butikken. Prislappen skal være unik for varen og du er selv ansvarlig for at dine varer er riktig merket med Kirppis sine prislapper.

Dersom du ønsker å endre pris eller beskrivelse på én eller flere varer, skal dette oppdateres online i kundeportalen, og deretter printes ut nye prislapper som du merker varene med. Overstrekede priser er ugyldige av sikkerhetsmessige årsaker.

Hvis du leier ny stand eller flytter stand, må du skifte prislappene på varene slik at de gjelder den nye standen.

Utstilling

Du kan stille ut varer på din stand slik du måtte ønske og pynte standen noe, såfremt personalet vurderer dette som rimelig. Du skal selv fjerne eventuell pynt ved tømming av stand.

Standen må ikke flyttes på, og du skal ikke fastmontere noe på standen (f.eks. med spiker, tegnestifter, teip).

Som standleier kan du fritt bruke butikkens kleshengere.

Det må ikke stilles gjenstander med hjul på øverste hylle. Personalet har rett til å fjerne varer som har risiko for å falle ned eller er for tunge, fra øverste hylle. Skarpe gjenstander som kniver må ikke ligge fremme på standen, men skal låses inne i glasskap.

Varene skal plasseres på din stand. Du skal ikke legge varer på gulvet ved din stand, på andre stands, på utstillingsbord eller andre steder i butikken.

Personalet kan velge å plassere dine varer på temabord og stativ andre steder i butikken.

Varene skal være utstilt slik at de ikke er til sjenanse for nabostandene. Det er f.eks. ikke tillatt å henge klær på sidestolpene, da det blokkerer innsyn og adgang til nabostandens varer.


Orden og påfyll av din stand

En ryddig stand øker salget. Du er selv ansvarlig for å holde orden på din stand eller du kan benytte deg av vår ryddetjeneste, se prisliste på nettsiden. Du kan fylle på med nye varer i hele leieperioden.

Rabatt på standen

Du har mulighet for å ha rabatt på varene du selger fra din stand og du kan velge enten 25% eller 50% rabatt. Dersom du ønsker å sette rabatt, sender du en forespørsel via kundeportalen, og når personalet har merket standen din med rabattskilt får du en bekreftelse på mail.

Merk at rabatten gjelder alle varer du har registrert under den aktuelle standen i kundeportalen, så vær oppmerksom på eventuelle varer du ikke ønsker skal selges med rabatt og gi oss beskjed om å fjerne disse fra butikken før du sender forespørsel om å sette rabatt.

Varesikring

Hos Kirppis gjør vi alt vi kan for å sikre dine varer best mulig. Vi har alarmer til gratis utlån for varer over 100kr som du kan bruke på dine varer. Personalet vårt er ekstra årvåkent.

Vi har også rutiner for å sjekke at selgere kun tar med egne varer hjem når de pakker ned sin stand.

Følgende forholdsregler anbefales:

• Klesalarmer monteres i en søm eller lomme. Ikke sett alarmen i prislappen, i vaskelappen eller en stropp.

• Fest eventuelle kabler eller løse deler som hører til varen med teip eller strips.

• Dyrere, små gjenstander som smykker og klokker skal ikke ligge på standen men låses inn i glasskap. Ved leie av stand har du mulighet til å få en til to varer i glasskap, såfremt det er plass.

Vi anmelder butikktyveri og bedrageri (f.eks. ombytting av prislapper).

Kirppis kan ikke stilles til ansvar for stjålne, tapte eller ødelagte varer. Kirppis er ikke erstatningspliktig ved brann- eller vannskade. Ved uhell, brann, vannskade eller innbruddstyveri kan det være at din innboforsikring dekker ditt tap, men vi oppfordrer deg til å undersøke dette med ditt eget forsikringsselskap.

Varer uten pris

Hvis en vare mister sin prislapp blir den plassert på "Lost & Found". Vi oppfordrer deg å sjekke «Lost & Found» når du er innom butikken. Hvis du finner noe som tilhører deg på «Lost & Found» skal du ikke ta varen med ut av butikken før du har henvendt deg til personalet for verifisering av eierskap. Varer uten prislapp oppbevares i butikken i 14 dager, hvoretter de tilfaller Kirppis som fritt kan donere, kaste eller selge dem. 

Forlengelse av leieperiode

Utvidelse av en reservasjon regnes som en ny leieperiode. Pris bestemmes ut fra lengden på den nye leieperioden.

Standleien for den nye perioden trekkes fra det samlede salget ditt. Dersom det ikke er nok til å dekke leien, må leien betales i butikken eller leieperioden forlenges online.


Tømming av stand

Henvend deg til personalet i butikken når du kommer for å tømme standen.

Standen skal tømmes siste dag i din leieperiode. Husk å ta med ID og du er selv ansvarlig for å tømme standen.

Husk å se etter dine varer som eventuelt er plassert i glassmonter, på temabord/-stativ eller andre steder i butikken, samt se innom "Lost & Found".

Det er viktig at alle prislapper og tyverisikringer blir sittende på varene når standen tømmes, da varer uten prislapper ikke må taes ut av butikken. Personalet fjerner alle alarmer.

Dersom du ikke har mulighet til å pakke ned selv eller få noen du kjenner til å pakke ned, kan forlenge leieperioden eller benytte deg av vår pakketjeneste, se prisliste. Skal en annen tømme standen for deg, sørg for å ringe butikken og gi beskjed om dette.

Dersom standen ikke er tømt i tide, blir leieperioden automatisk forlenget med 1 uke om gangen. Hvis standen er booket videre av noen andre, pakker vi den ned mot et gebyr, se prisliste på www.kirppis.no. Varene skal da hentes innen 7 dager. Gebyr tilkommer for oppbevaring av varene utover dette, se prisliste. Etter 14 dager tilfaller varene Kirppis og har rett til å donere, kaste eller selge dem.

Nedpakking, oppbevaring og forlengelser trekkes fra det samlede salget ditt eller må betales i butikken.

Funnet vare

Dersom vi finner en vare som tilhører deg etter at leieperioden er slutt, og som koster 50 kr eller mer, sender vi deg en melding. Er varen ikke hentet innen 14 dager, overtar butikken varen og har rett til å donere, kaste eller selge den.

Utbetaling

Kirppis utbetaler fortjenesten din direkte til det kontonummeret som er registrert på deg.

I forbindelse med utbetaling trekkes provisjonen og utestående standleie og annen gjeld. Avregning for hver utbetaling er tilgjengelig i kundeprofilen din og sendes også på mail.

Vi overfører utestående fortjeneste én gang i måneden:

• Salg fra 1. - 31. utbetales den 15. påfølgende måned.

Hvis utbetalingsdatoen ikke er en virkedag, overføres pengene neste virkedag. Utbetalingen av fortjenesten din skal skje senest 45 dager etter leieperiodens opphør.

Annet


Spesielt for julemarked og arrangementer

Andre betingelser kan gjelde ved leie av stand ved julemarkeder og andre arrangement. Det fremkommer da i omtalen av arrangementet.

Prissettingstjeneste og tjeneste for oppsett av stand

Ved booking av prissettingstjeneste, leie av stand som inkluderer slik tjeneste, eller når slik tjeneste på annet vis er avtalt, kan butikken etter eget skjønn sette salgsprisen for varen. Du kan endre pris gjennom din kundeportal, men er selv ansvarlig for å printe ut og bytte prisetikett i butikken.

Dersom du som selger har prissatt varene på forhånd i kundeportalen og avtalt at butikken merker varene og setter opp standen, vil butikken gjøre sitt beste for å unngå feilmerking eller ombytting av varer. Butikken kan imidlertid ikke holdes ansvarlig for eventuelle feil som skulle oppstå.


Personvern

Kirppis forstår og respekterer viktigheten av privatliv på internett. Vi vil ikke selge ditt navn, adresse, e-postadresse, kredittkortinformasjon eller personlige data til tredjepart uten din tillatelse. For øvrig vises det til våre personvernbestemmelser som du finner på www.kirppis.no.

Øvrige betingelser

Kirppis forbeholder seg retten til å bortvise kunder. Kirppis forbeholder seg retten til å endre åpningstider, stengte dager og utforming av butikkene. Vi forbeholder oss retten til å foreta endringer og utarbeide tillegg til disse vilkår.